JAN DE HONT & DE MASKERS

Rockveteranen Jan De Hont & De Maskers + Renée & The Alligators + Jumping Jewels Revival Band in de meester
Date : 1 / mei / 2022
Time : 13:00 UUR
Aanvang: 14:00 UUR
Huisregels de Meester
Address : Grote zaal
Tel : AVONDKASSA: € 11,00 | VVK DEUR: € 8,00 | VVK ONLINE: € 9,50

JAN DE HONT & DE MASKERS

AVONDKASSA: € 11,00 | VVK DEUR: € 8,00 | VVK ONLINE: € 9,50

Goed om te weten: het concert vindt plaats in onze Grote Zaal, hier is plek voor zo’n 300 bezoekers. Deze zaal is niet voorzien van stoeltjes, er is ook geen ruimte om deze te plaatsen gezien het verwacht aantal bezoekers. Echter snappen we dat het voor een aantal bezoekers een lange tijd staan simpelweg niet gaat. Om die reden zullen we de zaal uitrusten met statafels om te leunen en barkrukken om te zitten. In onze aangrenzende barzaal vindt tafels en stoelen om te zitten, rusten en relaxen. Tot slot zal het balkon geopend zijn, hier biedt de reling een aangename ondersteuning voor wie daar behoefte aan heeft. We hopen te kunnen rekenen op de solidariteit van onze bezoekers om naar elkaar op te kijken. Wij zullen als locatie er alles aan doen om de concertbeleving voor alle bezoekers zo toegankelijk en comfortabel als mogelijk te maken.
De deuren gaan open om 13:00 en de eerste band zal spelen om 14:00, onze entree bevindt zich aan de Rentmeesterstraat 2 en voor parkeren raden wij de Schoutgarage (P12) aan.

Als 14-jarig Amsterdams jongetje gitaar leren spelen tijdens een langdurig verblijf in een sanatorium. Maandenlang optreden in Duitse clubs. Een act opvoeren die de meisjes in het publiek volgens de directie van het Amsterdams Concertgebouw te veel in extase brengt. Gitaarspelen in de eerste Vuist van Duys. De dansvloer laten golven in Zaandam en het publiek plat krijgen in de Marquee Club in Londen… En dan hebben we het alleen nog maar over de eerste jaren van de lange, lange carrière van Jan de Hont, de legendarische sologitarist van ZZ en De Maskers. Hij was één van de eerste jongens-met-lang-haar, stond gemaskerd op podia, groeide van gitaar instrumentals naar progressieve rock, vormde met Freek de Jonge en Bram Vermeulen Neerlands Hoop Express, werd één van de meest gevraagde sessiemuzikanten van het land, studeerde af bij de eerste lichting popdocenten en begeleidde jarenlang Boudewijn de Groot.

Biografie Jan de Hont & De Maskers

Een oorlogskind is hij, Jan de Hont. Hij werd op 23 juli 1942 geboren in Amsterdam, in een gezin met vijf kinderen. Na de oorlog, in 1948, verhuisde het gezin naar Tuindorp Amstelstation in Amsterdam-Oost. Daar kwam Jan aan het einde van de jaren ’50 Ria Valk tegen en ook de gebroeders Heeren, die later in Rob de Nijs en de Lords speelden.

Op zijn dertiende sloeg de TBC toe en moest hij anderhalf jaar kuren in het Amsterdams Kinder Sanatorium in Blaricum. Toen hij veertien werd, kreeg hij een gitaar voor zijn verjaardag! En dat was het startschot voor een muzikale carrière die nog altijd voortduurt. Jan werd de sologitarist van ZZ en De Maskers, vormde met Freek de Jonge en Bram Vermeulen Neerlands Hoop Express, maakte onder meer deel uit van September en The Magnificent 7, begeleidde 12 jaar lang Boudewijn de Groot en speelde als sessiemuzikant op ontelbare singles en albums.

Na een donkere periode waarin een gehoorprobleem hem het spelen onmogelijk maakte, is hij weer terug en treedt hij, inmiddels voor het tweede seizoen, met De Pioniers Van De Nederpop overal in het land op voor volle zalen. En alweer geniet het publiek van La Comparsa, een compositie van meer dan honderd jaar oud waarvan hij een gitaar instrumental maakte die een evergreen werd, en nummers als Beat Girl en Till.

Op 11 september 2016 verscheen zijn langverwachte biografie Jan de Hont Gitarist…! die in een bomvol Museum RockArt door Johan Derksen werd gepresenteerd.

Biografie Renée & The Alligators

René and his Alligators werd opgericht in 1959 door, volgens veel muziekliefhebbers, de beste gitarist van Nederland: René Nodelijk. Toen nog getooid met een ‘atoomkuif’ wist hij vele instrumentale hits te scoren, waaronder het niet meer van de radio weg te denken ‘Guitar boogie’ en ‘In the mood’.

De band heeft in de tientallen jaren dat hij bestaat meerdere gedaantes aangenomen. Uiteindelijk ontmoette René Nodelijk na een aantal omzwervingen door muzikaal Nederland zijn huidige wederhelft Renée en ging de band eind jaren 70 verder als Renée: ‘Aha, honey….All right!’.
Met nummers als ‘Sweet nothin’s’, ‘A whole lotta shakin’ goin’ on’, ‘Come closer’ en ‘High time he went’ boekten ze eind jaren 70 en begin jaren 80 grote successen. In 1986 besloten ze om op te treden onder de naam Renée and the Alligators en de oude rock-n’-roll stukken af te stoffen en op te poetsen.

Nog steeds verbazen deze muzikanten jong en oud met hun spetterende optredens. Renée and the Alligators tilt het verre verleden naar het heden en laat menigeen opnieuw hunkeren naar petticoats en vetkuiven, terwijl de nummers van Renée, op een totaal eigenzinnige wijze, de jaren 80 weer tot leven brengen met twee benen in het hier en nu.

Biografie Jumping Jewels Revival Band

The Jumping Jewels
Nederlandse tegenhanger van instrumentale gitaargroepen zoals The Shadows en The Ventures, afkomstig uit Den Haag, die begin jaren ’60 veel succes heeft maar ook in Frankrijk en niet te vergeten het Verre Oosten.

The Jumping Jewels ontstaan in de omgeving van de Haagse Zuiderpark-buurt en heten aanvankelijk Johnny & His Jewels (later Johnny Lion & The Jumping Jewels). Al in de eerste jaren fungeert het gezelschap als de begeleidingsband van Jan van Leeuwarden, alias Johnny Lion. De Haagse wasserij-houder, Herman Batelaan, werpt zich op als manager van de band.
The Jumping Jewels bestaan in eerste instantie uit; Hans van Eijk, Tjibbe Veelo, Joop Oonk en Frits Tamminga. In 1963 wordt drummer Frits Tamminga vervangen door Cees Kranenburg jr.

In 1961 komt de eerste single uit: “Wheels”, een cover van de String-a-longs. Ook de singles die hierna volgen zijn meestal covers. “The Jumping Jewels” speelden een breed repertoire, van Ierse folk, Indonesische klanken tot Amerikaanse rock & roll. En de single “Wheels” levert een nummer-1 hit op voor de Jumping Jewels.

Door omstandigheden eindigt de groep als the Jumping Jewels in 1965 en verandert de bandnaam in The Jay-Jays en omarmt tegelijkertijd een modernere beat-sound, inclusief zang.
Hans van Eijk verlaat in 1966 het ‘professionele’ muziekvak en wordt hoofd voorlichting van een afdeling van het ministerie van sociale zaken. Daarnaast bouwt hij als eerste muzikant in Nederland een homestudio en vervaardigt daar backingtracks voor diverse artiesten en ten behoeve van televisieprogramma’s.